Subscribe to RSS feed

Feb 23, 2010

Ohh...Peningnyer...

Kepala berat,
berfikir dan berfikir,
alangkah bagusnya,
melayari bahtera mimpi,
di kala waktu ini.

Ini tidak,
terpaksa bersengkang mata,
menjawab panggilan telefon,
membalas email pelanggan,
hanya sekadar untuk menyediakan,
sesuap nasi.


nota kaki: malam ni kerja bro...jangan ponteng-ponteng ya...

Feb 22, 2010

Hirupan Sesegar Bayu Pagi

Aku bertelaku,
menahan kesejukan,
sesekali mengusap-usap badanku,
untuk menghangatkan tubuh,
memastikan diriku,
dapat menghirup udara sesegar bayu pagi.

"Oh, indahnya di pagi hari",
ngobrol aku keseorangan,
enak mata memandang,
nyaman ku rasakan,
nikmat yang Allah sediakan,
kupanjatkan kesyukuran.

"Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah"
moga diriku ini,
dapat bertemu dengan bayu pagi,
keesokan hari,
kerna diriku tahu,
kematian itu sudah pasti,
cuma kita tidak tahu,
bila waktunya,
hanya Allah jua Maha Mengetahui.

nota kaki: Nabi banyak berpesan untuk mengingati mati...bersediakah anda?

Feb 20, 2010

Tips Membeli Rumah (Part 2)

Hurray...hurray,
ketemu kembali, mencari kekuatan,
mencari harta, mencari aset, mencari kekayaan,
tidak salah, perlu diteruskan usaha.


Mari!! Mari!! Mari!!
pelaburan terbaik, dengan usaha yang mapan,
doa yang banyak, dan kekuatan yang jitu,
"Apa pelaburan terbaik itu?"
kalian mahu tahu yea,
mari kita jenguk-jenguk ciri-cirinya:

Memberi pulangan yang baik (melepasi kadar inflasi),
Memerlukan kerja yang sedikit sahaja,
Memerlukan masa yang sedikit,
Dibiayai dengan wang orang lain,
Di bawah pengawalan sendiri,
Mempunyai risiko yang boleh diterima,
Memberi pengecualian cukai,
Memberi ketenangan fikiran.
[kredit to Azizi Ali]

"Wow,ada pelaburan macam itu yea"
"Bagaimana caranya?"
Hahahaha,kalian mahu tahu ya,
jawapannya ialah
Pelaburan Hartanah.

Oppss...Oppss...
jangan salah sangka ya,
bukan semudah itu,
tapi lebih baik berbanding jenis pelaburan yang lain,
untung yang selalu meningkat,
walaupun hanya tujuan duduk mendiami,
mahupun menyewa kepada orang lain,
sederhana mengikut kemampuan kita,
besar periuk nasi, besar keraknya.

Apa yang penting,
kekayaan telah menjadi,
HAK MILIK KITA!!!!


nota kaki; kita akan bersambung pada Tips Membeli Rumah (Part 3)


Selesai Sudah Salah Satu Kitar Kehidupan


SubhanaAllah...Alhamdulillah...Allahu Akbar,
Puji-pujian hanya pada Allah,
Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,
yang telah menemukan Rasullulah dengan Siti Khadijah,
yang menjalinkan Fatimah dengan Ali,
yang menjadikan Adam dan Hawa,
"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah "
(Az-Dzariyaat 51;49)

Allah yang menyatukan dua jiwa,
Mohd Idzaney dengan Nur Iryani,
untuk menyimpul kasih, untuk mencari keredhaan Illahi,
di jalan yang halal, di jalan yang diberkati,
menyempurnakan sebahagian dari agama,

Erti hadith: "Apabila berkahwin seseorang hamba, maka telah sempurnalah sebahagian dari agamanya, maka hendaklah ia bertaqwa kepada Allah dalam sebahagian yang lain" ( Al-Hakim : Shohih menurut Al-Hakim dan Ibn Hajar, Talkhis al-Khabir, 2/16 ; Dhoif menurut As-Suyuti, Al-Jami' as-Shoghir , 2/168)

Doa dipilin, doa diratib, doa dibaca,
moga hubungan berkekalan hingga ke syurga akhirat,
melahirkan anak-anak yang soleh solehah,
harapan Nabi, melihat umatnya ramai,

"Rabbana hab lana min azwajina wa dhuriyyatina qurrata A'yunin waj'alna lil-muttaqina imama."
"Our Lord! grant us in our mates and offspring the joy of our eyes
 and make us patterns for those who guard against evil." (25:74)



nota kaki: dalam proses meng"upload" gambar-gambar perkahwinan di Shutterfly

Feb 11, 2010

Tips Membeli Rumah (Part 1)

Opps...Oppss,
kalian sudah bersedia?
bersedia untuk membeli aset?
pasangan yang baru berkahwin mungkin,
yang punyai kerjaya,
akan berusaha sebaik mungkin,
untuk menyediakan terbaik untuk yang tersayang.




Rumah idaman kalian,
buat permulaan,
beli yang sederhana-sederhana,
"Bagaimana yang dikatakan sederhana?"
Part 2 akan menceritakan,
lebih lanjut berkaitan itu,
aku kini,
sedang mengira ongkos permulaan,
dan ongkos lanjutan,
kita ketemu semula pada,
Tips Membeli Rumah (Part 2)



nota kaki: tunggu ya...aku sedang merencana perbelanjaan...sesuatu menarik akan berlaku =)

Konsep Domino terhadap Ekonomi



Penerangan ringkas mengenai konsep domino terhdap ekonomi

Penerangan dari ustaz Zaharuddin

Secangkir kopi


Sejuk, bila muka dibasahi air,
membasahi muka,tangan kepala,telinga diakhiri dengan kaki,
alunan dilagukan,
untuk membangkitkan seruan pagi,
mebangkitkan jiwa yang gersang,
yang sering kali melupakannya.

"Jani,kamu sudah solat?"
Aku tersedar sendiri,
rupanya hanyalah monolog diriku tadi,
mujur Subuh tidak puput lagi,
lantas aku kerjakan,
mohon keberkatan-Nya.

Aku berteleku sendirian,
memikirkan nasib ummat Islam di Palestin,
terkesan dari kuliah maghrib semalam,
"Kalian masih berhutang degan mereka jika belum membantu mereka",
terngiang-terngiang di cuping telinga,
Kalian bagaimana?,
masih berseronok di bumi Malaysia?,
ayuh,kita sumbangkan,
harta kita kepada mereka,
semata-mata,
membolehkan mereka menghirup udara pagi,
dengan secangkir kopi.

nota kaki : mereka masih berperang....tanpa henti...cuma media tidak memainkan peranan...


Feb 10, 2010

Jom Layan....Nasyid Indon

Cari-mencari,
terjumpa,
boleh gak layan dengan kalian,
genre nasyid dari Indonesia.

Telur Pindang

Kalian pernah dengar,
lihat dan merasa,
telur pindang?
makanan tradisional orang Johor,
kenapa aku bertanya,
sebab bakal orang rumah aku,
orang Johor jua.

Mungkin yang belum tahu,
ini rupa telur pindang,



nota kaki : buat bakal orang rumahku, masak elok-elok....untuk tetamu,cooking with love =)

Bulan Bintang

Bulan bintang,
menemani langitku,
aku mengagumi,
aku tak mampu mencipta seperti itu,
ini mesti ciptaan,
Yang Maha Pencipta.


Bulan bintang,
kalian pernah meneropong,
keindahan itu, sangat cantik,
terapung-apung,
mungkin Star Wars sedang berperang,
Anakin Skywalker, C3PO, Darth Vader, Han Solo,
suka sangat filem itu.

[master Yoda,idola aku,hehehe]

nota kaki: selamat malam kalian...masuk beradu

Feb 9, 2010

Musim Mengawan....

Jangan fikir bukan-bukan,
Macam seorang sahabat bersuara,
"Don't notty-notty",
Eh,bukan yang itu,
juga bukan di minda kalian.

Terkadang memikirkan,
ucapan,tulisan,karangan,
para ustaz-ustazah,
memberi nasihat-teguran,

“Mahalnya sebuah perkahwinan adalah pada qurratu a’yun iaitu hadirnya pasangan dan anak-anak yang menyejukkan pandangan mata hingga lahirnya ketenangan. Ketenangan ini yang paling mahal. Sebab itu dikatakan "rumahku syurgaku", kata perunding motivasi Dr. Shafie Md Amin al-Hafiz.

Pasangan dan anak-anak,
permata keluarga,
tidak dapat dibandingkan dengan emas kilauan,
suapan makanan ke mulut,
pelukan,ciuman pipi,
tenangkan jiwa,tabahkan hati,
itulah nikmat yang disediakan,
pada jalan yang HALAL.

“Perempuan itu dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka pilihlah yang memiliki agama, nescaya sejahteralah hidupnya”

Agama sebagai pendinding,
yang membawa kalian semua,
kepada yang Haq,
tempat ini,tempat singgahan,
untuk menuju tempat abadi.

“Apabila mati anak Adam, maka terputuslah amal kebaikan kecuali; mereka yang meninggalakn ilmu bermanfaat, sedekah (kebajikan) jariah, dan anak soleh yang mendoakan akannya”
(Hadith Riwayat Muslim).

nota kaki : kepada kalian yang akan melangsungkan majlis,Selamat pengantin Baru aku ucapkan...aku hujung minggu ini..berdebar-debar rasanya :)


Bosan la...Layan jap....

Halwa telinga,
penggamit suasana,
pasang woofer kalian yer,
jangan sampai ganggu jiran sebelah.

5-0....GOOAALLLLL!!!!!!!!!!!!!

5-0,
Manchester U vs. Portsmouth,
di EPL, wilayah Eropah,
teringin ku pergi ke sana,
sejuk,dingin,nyaman,panas,
4 dalam 1,
tiada di Malaysia, cuma panas - hujan.


5-0,
di Malaysia juga ada,
di tengah padang, penyokong sama banyak,
sama-sama, 50%-50%,
banyak layang kad kuning,
sepakan percuma,
waktu tambahan,
penyokong sini " Boo!! Boo!!" sama pengadil,
berat sebelah,
penyokong sana "Hoorey!!" sama pengadil,
pengadil seadil-adilnya.


Masa kecederaan, agak lama,
pasukan sini mengatur strategi,
pasukan sana membilang masa,
akhir waktu,
"Preett!! Preett!!"
wisel tamat, masing-masing lelah,
keputusan telah LAMA diketahui,
pasukan sana menang,
5-0

nota kaki : kepedulian kalian terhadap mutu "sepak terajang" ... pastikan kalian endah

Sesuap Nikmat Duniawi

Kalian semua,
"Sihat hari ini?"
"Apa potensi kalian pagi ini?"
maksimum? optimum? minimum?
atau sekadar melepas batuk ditangga?
kalian sudah lupa azam tahun ini?
mudah lupa atau kalian buat-buat lupa?

Azam kalian apa?
tahun ini pergi melancong 10 kali?
tahun ini tak nak merokok?
tahun ini nak masuk kerja awal?
atau blogging tak tentu arah?

Bagaimana dengan iman kalian?
bagaimana dengan sumbangan kalian pada masyarakat?
menyendiri?
atau kalian seperti katak di bawah tempurung?
sehingga jiran sebelah pun kalian tak kenal?.

Noktah,cukup semua ini,
mulakan hari anda,
dengan Bismillahhirrahmannirrahim,
atau memuja tuhan-tuhanmu,
siapa jua kita,
kita bukan keseorangan,
kerana yang Maha Memberi,
sesuap nimat duniawi,
hanya Tuhanmu.


nota kaki : kawan-kawanku, selamat mencari rezeki halal kalian..ingat pada orang tersayang

Feb 8, 2010

Kamar Pengadilan

Peluh memercik,
"Sudah tiba waktunya?"
belum, esok ya keputusan,
di kamar pengadilan.

"Lantas, kalian mahu pergi?"
"InsyaAllah, memberi sokongan,memberi paduan"
cuma lalu,membunyikan hon,
atau turut serta,tangkap gambar,
tunjuk muka,kluar televisi,
Hahahaha.

Aku akan pergi, pergi dengan lebih dekat,
sokongan,semangat alam maya,
tidak seberapa,
sokongan,semangat fisikal,
menggoncang dunia.


nota kaki : esok bicaranya..esok keputusannya..



Berat Kepala

Selesai sudah,satu perkara,
satu perkara timbul,perlu diselesaikan,
titipan masa,
menanti waktu,mudahkan bicara,
moga urusan disederhanakan.

Satu minggu,
mencari dan mencari, sehingga dapat,
supaya dapat diwakilkan,
nilaian aset yang besar,
supaya aku senang hati,
supaya kalian dapat singgah,
teratak sederhana ku nanti.

nota kaki: bincang pasal harga apartment di persint 11....alhamdulillah,berjalan lancar within budget

iLuvislam.com | Discover the Beauty of Islam

Erti Pernikahan
www.iluvislam.com
akhie_naim
Editor : arisHa27

Pidato-Debat

Teringat zaman muda-muda,
di pentas,
puluhan murid-murid,
mendengar cetusan idea-pidato,
mendengar balahan-perbahasan,
di tingkat 1A10,
SM St. Michael Ipoh.

Itu kenangan dahulu,
kemudian hari,berlalu pergi,
cuma aku suka mendengar cetusan minda,
anak-anak,mahasiswa-mahasiswi,
apa mungkin kali ini dapat pergi?

nota kaki: aku tak dapat nak pergi..memerap di rumah..sehingga jumaat ini

Jom Layan Akon...Be With You

Terngiang-ngiang,
lagu ini di Fly.Fm,
aku cuba mencari, di dalam youtube,
layan sebentar ya.

Kalian wajib pasang woofer,
biar gegar rumah,
biar gegar gegendang telinga,
jangan sampai berdarah


Urutan waktu

Tengok di kamar mandi,
sebaldi penuh, belum berbasuh,
"Bila nak mandi,ada jer baju tak basuh lagi"
sabun ada,berus ada,apa lagi,
"Sental jer la labu"

Wangi-wangi,baju round neck,seluar khakis,
sepatu coklat,Ferrari Malaysia,
kelajuan air-cond nombor 2,
terus menuju kota pentadbiran Malaysia.

Hentian pertama,
Bank Muamalat persint 15,
Okey cuma tidak boleh buat personal loan,
suam-suam sahaja perbincangan.

Hentian kedua,
Bannk CIMB, persint 2,
Okey cuma personal loan under private sector,
"TM bawah kategori swasta?"
Ape-ape aje
(cilok dialog Rancangan Ape-ape aje)

Hentian terakhir,
Bank Islam,Anjung Putrajaya,
memang okey, tapi "nanti gaji kena pindah ya"
"kami buat potongan melalui auto-debit"
Ape-ape aje

Selepas sore, ketemu tuan rumah,
sudah buat asprak dengannya,
untuk melihat keindahan rumah,
pelaburan jangka panjang,
moga dipermudahkan urusan,
Aminn.

nota kaki:persediaan untuk melangkah ke alam kehidupan baru...tidak lama lagi

Penantian Esok

Esok, berkumandang lagi,
gempak gempita, langit memecah,
suara-suara sumbang,
"Aku betul,engkau salah"
"Engkau salah,aku betul"
bukan,bukan,
turun semula pada ummat,
mereka berhak, hak mereka menuntut.

Aku di sini,
jauh di perantauan, meneropong dari alam maya,
di sana, kehangatan 100 darjah celcius,
di sini, cuma 10 darjah celcius,
hari ini bermula,
untuk penantian esok.


nota kaki: aku tengah bersiap-siap untuk keluar berjalan..nantikan kesudahan perjalanan hari ini

RM 50 bakal milik anda

Kalian hanya perlu mencari satu peribahasa @ simpulan bahasa @ kiasan,
yang menceritakan negeri kalian,
hantarkan pada ruangan komen,

Juri profesional (yeke profesional?),
akan mengadili.

nota kaki:pertandingan tamat pada 1/3/2010..sempena hari lahirku :)

Kudapan Pagi

Hatiku girang, mewarnai pelangi pagi,
(ada pelangi ke kat luar?)
mimpi-mimpi indah,
mengukir senyuman,
bersinar pesosok, menceriakan kalbu.

"Kamu girang ya?"
"Ya,aku cukup girang sekali"
"Tapi jangan lupa perjalanan harimu hari ini"
"Oh,aku tidak melupakannya"
banyak perkara aku harus tempuhi,
dan bakal aku aku ceriterakan di kemudian masa.

Apa kudapan pagi kalian?
aku cuma secawan koko buatan Malaysia, Milo :)
with cereal inside,
hanya untuk menampung sehingga sore.

nota kaki: sedap minum milo cereal pagi-pagi macam ni :)

Kabut Tipis

Nyata sekali aku,
suka benar sama Bahasa Indonesia,
sedikit-sedikit, mungkin cuma,
sekadar untuk belajar berbicara bersama customer,
"Ya Pak Idzaney,kapan link boleh up?"
aku bengong nak menjawab,
"Sebentar ya Pak,saya omong sama pihak transmisi dahulu".

Nyata sekali aku,
sudah berat kepala, terlalu banyak,
input masuk,
keluarnya belum.

Kalian semua,
jangan lupa ya,
sebelah ada poll, sila klik,sedang buat kajian,
pola ekonomi Malaysia @ kampungan.

nota kaki: Aku belajar untuk mengemaskini blog....dan upgrade blog

Feb 7, 2010

Semanis Kurma,Seenak Kismis

"Kamu buat apa?"
sedang menonton televisi, "Semanis Kurma"
"Channel berapa?"
TV9,Dekat di Hati.

Hahaha,apa bicaranya,
makin lama makin kandel,
apa jua telahan mereka,aku tetap aku,
terus menonton.

Senyum,kritis,kritik,
umpama KBKK di sekolah,
Ah! persetankan,
yang utama, bidang pengetahuan perlu digilap,
ditambah,disuburi,
sambil menonton, sambil santap,
seenak kismis.

nota kaki: kalian pernah menonton Semanis Kurma? dengarkan celoteh Ustzh. Nur Bahyah dan suami.

Berjalan...Melihat...Mentafsir...90%-10%

Penat barangkali,
walaupun cuaca suam-suam kuku,
kali kedua melintas,
hanya sekian waktu, sebelum senja,
kali pertama menerjah,
dengan seorang perajurit,
perbualan kosong semata,
dengan pemiliknya.

Kedua ini,
pusing-pusing dengan "Ferrari" aku,buatan Malaysia,
ada orang cakap,
"Tu kereta kebal",
pedulikan mereka,kereta aku itu,
pernah membawa sampai selatan tanah air.

Menjenguk tetangga,
aman,sentosa,damai,
anak-anak kecil berlari,
ibu-ibu melihat,
gadis-gadis berjalan,
ayah-ayah menyinsing gigi,mendengus,
"Best jugak ek",
laman permainan, genangan,
seronok kanak-kanak bermain.

90% okey, 10% tunggu keputusan,
perlu berjalan-jalan lagi,
berjalan,melihat,mentafsir.

nota kaki: lama tak dengar lagu nasyid "berjalan,melihat,mentafsir"...kredit kepada NowSeeHeart

Cukupkan apa yang belum cukup...

"Kamu sudah bersedia?"
......
menantikan jawapan,
"Ya,sudah bersedia"
penuh yakin,penuh keceriaan,
namun berdebar-debar.

"Rohani dan jasmani?"
"Ya, yakin pasti"
getus hati,"ada soalan lain?".
memilin jari,peluh renek memercik,
tiada panas,cuma sejuk,
jiwa,tenangkan dirimu.

"Pasti ada yang belum cukup"
....
....
"Benar,kecil-kecilan cuma"
InsyaAllah,akan diurus dengan baik,
lantas perancangan jua dituruti,
jangan sesekali tinggalkan masa tanpa dipenuhi,
cukupkan apa yang belum cukup.

nota kaki: menghitung hari,jangan gopoh,jangan risau..banyakkan solat sunat,banyakkan zikirullah

Hari Ini...

Hari ini,
seorang insan dilahirkan,
hari ini,
seorang insan meninggalkan dunia fana,
hari ini,
seorang insan dinaikkan,
hari ini,
seorang insan dijatuhkan.

Hari ini,
seorang insan memberi kasih sayang,
hari ini,
seorang insan menolong keluarganya,
hari ini,
seorang insan berprasangka,
hari ini,
seorang insan mendoakan kesejahteraan.

Hari ini,
"Aku mahu makan",
hari ini,
"tolong,aku kesakitan",
hari ini,
seorang insan kelaparan,
hari ini,
seorang insan cergas bangun mencari rezeki.

Hari ini,
seorang kapten baru bangun,
"Mana pi kunci motor ni (loghat Kedah)?"
hari ini,
seorang penyelidik minum teh,
"Engkau tu letak merata-rata"

Hari ini,
moga kebahagiaan dikecapi,
hari ini,
akan menanti hari itu.

nota kaki: seorang kapten dan seorang penyelidik..kredit untuk kamu berdua :)

Bayu Pagi

Sepertiga malam,menggigit badan,
mimpi masih diulit,
"Ah,sibuk betul nyamuk ni"
getus hati,menepis serangan demi serangan,
tenangkan diri,regangkan badan,
malas,sepi,sunyi,angler.

Ayuh kawan-kawan,
fajar akan menyingsing,
kalian semua berbuat apa?
mari...mari..ayuh...
kita tunaikan,
kemestian yang perlu dimakbulkan,
langkah perlu dicorak,
kerjakan solah,mencari kemenangan,
janji itu akan tiba,
Tuhanmu tidak pernah mungkiri janji,
hanya kita yang selalu mungkir.

nota kaki: kapan lagi aku perlu kerjakan....jangan ditangguh-tangguh

Kamar Malam

Sejuk,
kerlipan mata,gigilan tubuh,
urat-urat berirama,
sejuk mencengkam, angin menerpa seringai,
tanpa patah perkataan.

Kuda-kuda cuba dibangunkan,
langkah longlai,
"Ke mana kamu?"
suara persis buluh perindu,
suara yang menggamit suasana,
tangan yang menggoncang dunia,
ucapan untuk pahlawannya,
"Cuci muka,bu"

Cengkerik menyahut-nyahut,
titisan embun, menyerikan kamar malam,
"Bismilliahhirrahmannirrahim"
padukan hati,satukan jiwa dan jasad,
"Allahu akbar",
dua tangan diangkat,
1 kiblat,1 arah,1 tujuan,
untuk 1 tuhan.

nota kaki: bekerja seolah-olah kamu akan hidup selamanya,beribadat seolah-olah kamu mati esok harinya

Feb 6, 2010

Satu Saat Melepasi

"Krringg....Krringgg...."
senyap tanpa jawapan,
biarkan ia berlalu pergi,
senyap tanpa tindakan,
biarkan ia berlalu pergi,

Acapkali untuk mengetahui,
batas-batas masa,
dan juga kerlipan mata,
hanya untuk menunggu pulang,
pulang ke pangkuan,
hanya untuk,
satu saat melepasi.

nota kaki: apa yang paling jauh untuk dikejar? masa yang sudah berlalu

Karut...Mengarut...Koyok....

Kupas-mengupas,
terlondeh semua, tinggal kulit,
mahu dikupas,tiada lagi,
cuma ada,
isi yang merah, sakit.

Kebejatan moral,
indikasi terlihat, mata tidak menipu,
ciut hati tiada siapa tahu,
barangkali titipan tidak tertahan,
mau diluahkan segala-galanya,
cuma yang ada,
omongan kosong,
karut...mengarut...koyok....


nota kaki : tiada kena-mengena antara hidup dan mati...takziah pada yang kehilangan, yang ada hargai seadanya...

Kupasan Diri...

Lama tidak kedengaran,
adik-adik,abang-abang,kakak-kakak,
menuntut ilmu,
si pandai bertambah cerdik,
yang kurang upaya,
berusaha gigih,
lelah di badan, digagahkan.

Ibu-ibu,
menyayangi,mengasihi,
ayah-ayah,
membanting keringat tulang 4 kerat,
secangkir kopi,sebungkus nasi lemak,
buat bekalan, di mentari panas membahang,
atau di kesejukan penghawa dingin pejabat.

" Kamu yang membaca,kamu buat apa?"
terkedu....gagap menjawab,
"aku punya masa, masa untuk mengkaji"
"kaji apa?!!"
"mengkaji kebesaran Illahi"
........tanpa bicara

Sisipan teh "O" panas,
beserta laungan lagu-lagu, beserta keasyikan minda,
asyik memerhati kebijaksanaan,kekuasaan Illahi,
tidak tertanding dgn ciptaan plastik manusia,
sekali digegarkan bumi, bertempiaran lari,
manusia-manusia menyelamatkan diri,
hanya untuk satu nyawa


p/s: Aku akan tidur hari ini...bekerja untuk malam esok...menulis setelah sekian lama meninggalkan laman ini.